الزامات قانونی در اسناد بالادستی
الف- سند چشم انداز1404 ایران
- بررسی مفاد سند چشم انداز نشان می دهد که در این سند برای جامعه ایرانی در افق چشم انداز هشت ویژگی در نظر گرفته شده است. از هشت ویژگی مذکور، دو ویژگی در ارتباط با بخش آموزش عالی می باشد. این ویژگی های قابل طبقه بندی تحت عنوان «اهداف آرمانی» هستند که عبارت اند از:
- توسعه یافته، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی
- کسب جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیایی جنوب غربی(شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه وکشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرم افزاری تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.
ب- سیاستهای برنامه 5 ساله توسعه کشور
- افزایش سهم بودجه تحقیق و توسعه
- افزایش سهم دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی
- دستیابی به جایگاه اول علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن در برنامه پنجم
- ارتباط موثر بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی با صنعت و بخشهای مربوط به جامعه
- مشارکت بخش غیردولتی در تولید علم و فناوری
- دستیابی به فناوری پیشرفته مورد نیاز
- تحول و ارتقا علوم انسانی
- گسترش حمایت مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری
ج- نقشه جامع علمی کشور
- مجموعه ای جامع و هماهنگ و پویا و آینده نگر شامل مبانی، اهداف، سیاست ها، راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزش های اسلامی برای دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور برای اهتمام و جدیت در مسیر پیشرفت علمی کشور.
- همکاری مراکز علمی، نوآوری و ارتباط با صنعت
- پیشگام بودن و تشخیص نیازها و الویت های علمی کشور
- تولید علوم انسانی بومی و تقویت باور و عزم ملی
- گسترش فرهنگ اسلامی از طریق پذیرش دانشجوی خارجی
- ایجاد محیطی مساعد برای رشد فضایل اخلاقی در جامعه
- ارائه آموزش ها و انجام پژوهش های گوناگون(تلفیق آموزش و پژوهش)
- ایجاد و احیای فرهنگ تمدن اسلامی- ایرانی
- حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت ها
- کسب آمادگی برای برقراری عدالت ، معنویت و عقلانیت
- برخورداری از دانش آموختگان صالح، فرهیخته، سالم و تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب