رسیدن به جایگاه شایسته و منزلت علمی مستلزم داشتن برنامه راهبردی دانشگاه است

۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۷۲۶۸ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۲۵
دکتر داود حسین پور، رئیس شورای راهبردی دانشگاه به تبیین و تشریح اقدامات انجام شده از سوی تیم تهیه و تدوین سند راهبردی دانشگاه پرداخت.
رسیدن به جایگاه شایسته و منزلت علمی مستلزم داشتن برنامه راهبردی دانشگاه است

دکتر حسین پور در  گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره ضرورت تدوین برنامه رهبردی در دانشگاه گفت: اینکه چرا ما به جایگاه شایسته دانشگاه نرسیدیم و چرا به منزلت ملی که باید داشته باشیم دست پیدا نکردیم، چرا در نظام ملی و بین المللی رتبه‌ لازم را کسب نکردیم و علیرغم این که همه در حد توان کار و تلاش می کنند به مطلوب دست پیدا نمی کنیم و بعد از این که زمان را از دست می دهیم غبطه می خوریم. پاسخ اصلی در این است که متاسفانه برنامه، اهداف و خروجی مورد نظر را تعریف نمی کنیم و برای تحقق آن برنامه ای را ترسیم نمی کنیم و به همین دلیل در آن مسیر حرکت نمی کنیم.
رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری و رئیس شورای برنامه ریزی راهبردی دانشگاه با تاکید بر این که هر فعالیت، اقدام و برنامه ای در دانشگاه فی نفسه مطلوب است اما زمانی این اقدام مسئله می شود که نمی دانیم به کجا می خواستیم برسیم، افزود: چون تعریفی از مسئله نداشتیم با مشکل مواجه می شدیم و این نشانه ی سازمان ها و افراد بدون هدف است. مطلوب این است که هدف کاملا مشخص باشد. به هر صورت از هر راهی می توان به مقصود رسید ولی مهم این است که از راه درست و در موعد مناسب بتوانیم به سرمنزل مقصود برسیم. این عوامل و نکاتی را که مطرح کردم کمک می‌کند که به سمت برنامه‌ای برویم، که دارای خروجی های مشخص باشد.
او در همین خصوص اضافه کرد: بر اساس این برنامه و هدف مشخص است که دقیقا می دانیم در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با جامعه، در نظام ارتباطات بین المللی و نیز نظام برند دانشگاه گامی که بر می داریم در راستای نیل به هدف اصلی باشد و ضرورت دارد که سازمان های حرفه ای همچون دانشگاه برنامه و راهبرد محور باشند تا نتایج مطلوب را در دوره زمانی مشخص به هدف برسانند و به مطلوب نزدیک نمایند.
دکتر حسین پور با بیان این که تفکر و تدبر از نکات سفارش شده در دین اسلام و فرهنگ ایرانی است بیان داشت: همان طور که در دین میبن اسلام، توصیه های پیامبر اسلام، ائمه اطهار و بزرگان می بینیم دوراندیشی، تفکر، تدبر و تعقل همواره به عنوان توصیه های اساسی و کلیدی مورد تاکید قرار گرفته است، چرا که افراد  بدون دوراندیشی به بیراهه می روند و به مقصد نمی رسند و یا زمانی به مقصد می رسند که دیگر فایده ای ندارد و زمان از دست رفته است. بنابر این از هر جهت که به این موضوع نگاه کنیم ضرورت دارد با برنامه حرکت کنیم تا منابع مالی و انسانی به هدر نرود.
رئیس شورای برنامه ریزی راهبردی دانشگاه در ادامه به توضیح فرایند شکل گیری تیم تهیه سند و برنامه راهبردی دانشگاه پرداخت و گفت: اگر بخواهیم به پیشینه شکل¬گیری سند راهبردی دانشگاه اشاره کنم این نظام در تاریخ 14 مهرماه سال جاری با دستور رئیس محترم دانشگاه در خصوص ضروت تدوین برنامه راهبردی دانشگاه با شکل¬گیری تیم 4 نفره از اعضای هیات علمی متخصص در زمینه مدیریت و برنامه¬ریزی و با برگزاری چندین جلسه مقدماتی آغاز شد. بعد از برگزاری چندین جلسه مقدماتی در ادامه تیم برنامه ریزی با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه و با همکاری 4 نفر از کارشناسان دفتر تشکیل و برنامه و بودجه دانشگاه‌ها ادامه یافت و طی این جلسات نیز مطالعات اولیه از اسناد بالا دستی مربوط به نظام آموزش عالی، برنامه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس محترم دانشگاه مرور و مطالعه شد و محورهای اصلی و مورد تاکید آن احصاء شد. همچنین طی این جلسات سایر اسناد بالا دستی همچون اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه و سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری مورد مطالعه قرار گرفت.
دکتر حسین پور اضافه کرد: در ادامه و در بخش دوم، شاخص‌های رتبه‌بندی نظام ملی و بین المللی برای تعیین شاخص¬ها با برگزاری ۱۵ جلسه مستمر مرور کردیم که این جلسات ادامه یافت و سند اولیه برنامه راهبردی دانشگاه (جهت استراتژیک دانشگاه) تدوین شد. او با بیان این نکته که آن چیزی که تا به امروز تهیه شده است،برنامه نیست و سند است و هنوز به برنامه تبدیل نشده است بیان داشت: تا امروز آن چیزی که در ذهن بوده است بر روی کاغذ آمده است و هنوز به برنامه تبدیل نشده است در حال طی مراحل برای دست یافتن به سند است. این اقدامات در نهایت ما را به تدوین سند راهبردی دانشگاه حول چند موضوع از جمله ارزش های محوری، بحث چشم انداز، ماموریت، اهداف بلندمدت و بحث راهبردی دانشگاه رهنمون کرد.
او در ادامه به رویکردهای مورد توجه در این سند اشاره و تصریح کرد: نکته قابل ذکر این بود که دو رویکرد در این مبحث وجود داشت که یکی پرداختن به مسائل و مشکلات اساسی دانشگاه و دیگری پرداختن به مسائل و موضوعات اساسی آینده دانشگاه بود که مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت، رویکرد دوم یعنی رویکرد موضوع محور مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد به مشکلات و موضوعات موجود دانشکده ها با عنایت به مسائل موجود دانشگاه پرداخته و متناسب با آن برنامه داده شود.
دکتر حسین پور با بیان این که در این میان اهمیت داشت که در این موضوعات به چه مسائلی بپردازیم، افزود:  در این خصوص دو استراتژی و راهبرد مطرح شد. استراتژی و راهبرد اول، بهبود وضع موجود و راهبرد دوم، توسعه و تحول (رفتن به سمت برنامه های ابتکاری و متمایز و برنامه هایی که تا الان در دستور کار دانشگاه نبوده است) بود. خوشبختانه با استقبال مسئولان دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی هر دو رویکرد در حال پیش روی است.
 رئیس شورای برنامه ریزی راهبردی دانشگاه فرهنگ سازی، آموزش و نهادینه کردن نظام برنامه¬ریزی راهبردی در سطح دانشگاه را سومین گام در رسیدن به سند و برنامه راهبردی برشمرد و بیان داشت: به این منظور کارشناسان و متخصصان تیم برنامه‌ریزی با برگزاری جلسات مشترک در دانشکده‌ها متشکل از رئیس، معاونان و مدیران گروه های دانشکده ها به تشریح، تبیین و بیان انتظارات پرداختند. وی افزود: انتخاب نمایندگان دانشکده‌ها از میان اعضای هیئت علمی برای کمک به تبیین و تدوین برنامه های دانشکده و گروه های آموزشی دقدام دیگری بود که انجام شد و به این منظور از هر دانشکده یک نفر برای کمک به اجرایی شدن و ارتباط نزدیک با دانشکده انتخاب شد و بعد از این مرحله، در صورت نیاز جلسات موردی با حضور اعضای هیئت علمی و رئیس و معاونان دانشکده ها با تیم برنامه ریزی ادامه خواهد داشت.
دکتر حسین پور کمک به مدیران گروه ها و حضور تیم برنامه‌ریزی و کارشناسان جهت تدوین برنامه‌ سالانه و چشم‌انداز 5 ساله از سوی گروه ها را گام بعدی برای تدوین سند راهبردی برشمرد و اضافه کرد: انتظار داریم تا ۱۱ اسفند ماه سال جاری برنامه‌های عملیاتی گروه ها تکمیل و انجام شود. در این مرحله نیز برای کمک به اعضای گروه¬های آموزشی و پژوهشی تیم برنامه‌ریزی و کارشناسان دفتر برنامه بر حسب درخواست نیاز در دانشکده ها حضور خواهند داشت.
رئیس شورای برنامه ریزی راهبردی دانشگاه در خاتمه سخنانش گفت: برنامه های گروه¬های آموزشی بعد از جمع آوری در سطح دانشکده تجمیع و به دانشگاه ارسال خواهد شد و برنامه‌های دانشکده ها با برنامه‌های معاونت های دانشگاه و در چارچوب 8 محورهای اساسی بررسی، پالایش و در نهایت برنامه راهبردی 1401 و همچنین برنامه پنج ساله دانشگاه تدوین خواهد شد. انتظار ما این است که تا پایان اسفند سال جاری این کار انجام شود و با توجه به استقبال و حمایت های اعضای هیئت علمی و وحدت و استقبال عمومی که در این خصوص وجود دارد، دانشگاه بتواند  حول یک برنامه مدون حرکت نماید. با یاری خدا سال ۱۴01 با برنامه شروع خواهد شد و نکته قابل ذکر است که برنامه راهبردی دانشگاه همچنان استمرار دارد.

 

 


نظر شما :